Thomas cook

Thomas Cook Airlines


Thomas Cook Airlines har investeret i en virtualiseret UC-løsning fra Cisco. Nu kan deres fly være på vingerne det meste af tiden. Løsningen er nemlig energieffektiv,
fleksibel og sikrer en stabil og sikker drift


  • Udfordringer

    • Forældet IP-telefoni-løsning
    • Mangler og uhensigtsmæssigheder i kontaktcentret
    • Ønske om teknologisk opgradering til Unified Communications
  • Løsning

    • IP-telefonisystem, kontaktcenter, Cisco Unity og telefonomstilling blev flyttet til en virtuel platform
    • Danmarks mest innovative Unified Communications-løsning baseret på Cisco-teknologi
  • Værdi

    • Understøtter en stram disaster recovery-plan
    • Fremtidssikret og fleksibel løsning
    • Nemmere Management for it
    • Grøn it – mindre strøm og Co2
    • Kort ROI - da løsningen var billigere end en tilsvarende løsning på fysiske servere
Thomas Cook

Thomas Cook Airlines Scandinavia

Etableret i 2008 og tidligere kendt som MyTravel Airways

Thomas Cook Airways hører under Thomas Cook Northern Europe, som er ejet af the Thomas Cook Group plc. Selskabet tæller ca. 1.000 medarbejdere, hvoraf ca. 200 sidder i administrationen.

Thomas Cook flyver for skandinaviske charterselskaber. I Norge og Sverige fortrinsvis for Ving, i Danmark for Spies og i Finland for Tjæreborg – til destinationer i Middelhavsområdet, De Kanariske Øer, Thailand, Cuba og Aruba.

Jesper Brink Sørensen

Systems Manager i Thomas Cook Airlines’   infrastruktur-team

"Vi har fokus på effektiv drift generelt i virksomheden, også når det gælder telefoni. Vores telefoni-løsning skal fungere 24/7/365 – ellers kan vi ikke holde fly i luften. Og det er ekstremt dyrt, når fly er nødt til at stå på jorden.

Vi vurderede, at Axcess havde flest kompetencer, og at vi hermed havde størst sikkerhed for levering. Hertil kom, at dialogen og kemien var rigtig god. Det var vigtigt for os, fordi vi ikke bare ville have leveret en færdig-implementeret løsning men selv ville opbygge relevante kompetencer undervejs i forløbet", siger Jesper Brink Sørensen, Systems Manager i Thomas Cook Airlines' infrastruktur-team.

Thomas Cook

Virtualiseret UC-løsning hos Thomas Cook Airlines giver sikkerhed


Thomas Cook Airlines Scandinavia havde en gammel Cisco IP-telefoniplatform, som trængte til udskiftning. Løsningen blev en virtualiseret Unified Communication løsning, igen baseret på Cisco-teknologi. En løsning, der lever op til virksomhedens energi- og sikkerhedskrav.

Thomas Cook Airlines er en topprofessionel virksomhed, som kontinuerligt arbejder på at blive endnu bedre og mere omkostningseffektive.

Et led i dette arbejde er en ISO14001 miljøcertificering, så virksomheden har rammer for sin håndtering af fuel, CO2 og affald. Resultatet er, at Thomas Cook agerer mere miljøbevidst end andre aktører i deres marked.

Fly skal være i luften
Telefoni er vigtigt for Thomas Cook Airlines, fordi effektiv kommunikation er en forudsætning for hele forretningen.

”Vi har fokus på effektiv drift generelt i virksomheden, også når det gælder telefoni. Vores telefoni-løsning skal fungere 24/7/365 – ellers kan vi ikke holde fly i luften. Og det er ekstremt dyrt, når fly er nødt til at stå på jorden”, forklarer Jesper Brink Sørensen, Systems Manager i Thomas Cook Airlines’ infrastruktur-team.

Virksomheden har et stort IP-netværk, som dækker hele Skandinavien og er basis for IP-telefoni som redskab i kontakten til fly-crews, hoteller, flymekanikere, lufthavnspersonale etc. Men herudover har Thomas Cook Airlines et stort call center, der tager imod sædereservationer og bestillinger af toldfri varer.

”Så da vores gamle IP-telefoniplatform var blevet over seks år, og vi stod uden en supportaftale, begyndte vi at undersøge markedet”.

Fokus på Disaster Recovery
Herudover kørte Thomas Cook Airlines på dette tidspunkt et Business Continuity projekt, hvilket bevirkede, at Jesper Brink Sørensen og hans kolleger havde særlig fokus på Disaster Recovery.

”Vi vidste, at vores telefoni-platform langt fra levede op til vores krav. Alligevel testede vi vores Disaster Recovery set-up, så vi kunne viderebringe testresultaterne til ledelsen, så de kunne forholde sig til, hvordan Disaster Recovery og en ny telefoni-platform skulle prioriteres. Og heldigvis vurderede ledelsen, at det var værd at investere i en ny løsning”, fortæller Jesper Brink Sørensen.

Derfor gik Thomas Cook Airlines ultimo 2010 i dialog med flere leverandører, men valgte relativt hurtigt Axcess.

”Vi vurderede, at Axcess havde flest kompetencer, og at vi hermed havde størst sikkerhed for levering. Hertil kom, at dialogen og kemien var rigtig god. Der var vigtigt for os, fordi vi ikke bare ville have leveret en færdig-implementeret løsning, men selv ville opbygge relevante kompetencer undervejs i forløbet”, siger Jesper Brink Sørensen

Miljørigtig virtualiseret Cisco UC-platform
Resultatet blev, at Axcess i samarbejde med infrastruktur-teamet implementerede en ny telefoni-platform.

”Den nye telefoni-løsning er virtualiseret, så den - i lighed med det meste af vores øvrige it-løsning – er så energirigtig og omkostningseffektiv som mulig. Så den nye UC-løsning er etableret med VMware’s virtualiseringsteknologi, der kører på Cisco hardware. Og for at sikre Disaster Recovery kører løsningen redundant på tospejlede maskiner, som begge står i Kastrup. Næste skridt bliver at køre redundant på to adskilte lokationer, så vores Disaster Recovery bliver endnu mere sikker”, siger Jesper Brink Sørensen.

Thomas Cook Airlines undersøgte ganske vist en løsning med rent fysiske maskiner, men det var billigere at køre virtuelt.

”Herudover er færre fysiske servere i tråd med vores generelle miljøbevidsthed, fordi det giver et lavere strømforbrug og mindre CO2-udslip”, siger Jesper Brink Sørensen

Let at drifte
Skridtet til en virtualiseret UC-løsning har været relativt ukompliceret.

”Det har ikke været sværere end at gå fra en traditionel PBX til en IP-telefoni-løsning. Og vi havde god hjælp til implementeringen fra Axcess, som leverede en færdig løsning til tiden”, siger Jesper Brink Sørensen.

”Nu hvor den er i luften, er den let at drifte, hvilket er vældig tilfredsstillende for den ansvarlige medarbejder. Så vi har fået en løsning, som er omkostningseffektiv, miljørigtig, let at drifte, og som lever op til forretningens krav omkring sikker daglig drift og sikker Disaster Recovery”, opsummerer en tilfreds Jesper B. Sørensen, Systems Manager i Thomas Cook Airlines’ infrastruktur-team.

iPad erstatter 60 kg manualer
Ti piloter er i øjeblikket ved at teste, om man kan erstatte de 60 kg manualer, piloterne normalt medbringer i flyet, med en iPad på et halvt kilo. iPad er certificeret til erstatning af papirmanualer og anvendes i dag allerede af flere flyselskaber. Flyindustrien har valgt iPad, selvom den har nogle mangler til entreprisebrug.

Foruden en besparelse på 60 kg, næsten svarende til en passager, skal man ikke løbende sende opdateringer med post til piloterne, som skal bruge tid på at sætte nye sider ind i mapperne. Med en iPad kan piloterne nu automatisk få opdateringer lige indtil afgang.

iPad ́en er på mobilnettet, lige indtil piloten giver gas, hvilket betyder, at forbindelsen til mobilnettet automatisk afbrydes. Både piloten og kaptajnen har en iPad, som er ideel, da den har strøm nok til en hel flyvning.

Kabinechefen skal også have en iPad, så han kan sende en rapport tilbage til København, når flyet lander. Tidligere skulle man lave en rapport på papir, som for eksempel skulle sendes hjem fra Gambia.

Her er vores samarbejdspartnere